Reizen en Corona

Veilig en zonder zorgen boeken!

Steeds meer mensen kijken uit naar een verre reis. Corona is al een tijdje onder ons en zorgt nog voor veel onzekerheid. Daarom maken we het extra makkelijk en veilig om alvast te boeken voor uw volgende reis! Zo kan de voorpret tijdig beginnen!

We begrijpen als geen ander dat reizen en vakanties plannen in coronatijden vragen oproept. Uw veiligheid staat voorop en we houden de situatie in onze bestemmingen dan ook nauwgezet in de gaten. Dit gebeurt samen met de ANVR, ministerie van Buitenlandse Zaken en de lokale partners. Langzamerhand wordt er steeds meer versoepeld, veranderen de reisadviezen en zijn in steeds meer landen toeristen weer welkom.

 

Extra flexibiliteit en Garantie

Bij Original Asia krijgt u de garantie dat u kosteloos mag wijzigen of dat u uw aanbetaling binnen een week terugkrijgt wanneer 6 weken voor vertrek blijkt dat uw reis niet door kan gaan vanwege covid-19.

Het ziet er goed uit voor 2022. Toch blijkt het coronavirus vaak onvoorspelbaar en daarom bieden we graag wat extra flexibiliteit en veiligheid. Als lid van het ANVR, SGR en Calamiteitenfonds kunt u altijd veilig boeken en is uw betaling te allen tijde gedekt. Bij veel reizen bieden we daarnaast een extra geld-terug garantie. U kunt dan nu al veilig boeken en blijkt het 6 weken voor vertrek toch niet mogelijk om te reizen wegens corona én u zou willen annuleren, dan garanderen we dat u de aanbetaling binnen één week terugkrijgt. Uiteraard is ook mogelijk om er op dat moment voor te kiezen om uw reis door te schuiven naar een later tijdstip en in sommige gevallen kan de reis op uw verzoek ook nog worden aangepast naar een andere bestemming.

 

Hoe werkt deze garantie?

Na reservering van uw reis ontvangt u de factuur. U maakt de aanbetaling van 15% op de reissom over. Als zo’n 6 weken voor vertrek blijkt dat de reis niet kan worden uitgevoerd vanwege corona, dan nemen wij contact met u op. U kunt dan kiezen tussen een annulering of het opschuiven van de reis naar een latere datum.

Bovenal willen we natuurlijk graag weer doen waar we goed in zijn: samen met de reiziger een fantastische vakantie samenstellen én uitvoeren. Hierbij doen we wat we beloven en zijn we niet van de addertjes onder het gras. Daarom de belangrijkste punten op een rij:

 

 

Geldt deze geld-terug garantie voor iedere reis?

Iedere reis wordt bij ons geheel op maat samengesteld. We zullen altijd standaard uitgaan van reizen waarbij we deze geld-terug garantie kunnen bieden. Er zijn af en toe uitzonderingen. Soms is er bijvoorbeeld een bepaalde ticketaanbieding die wel direct betaald moet worden. Als dit veel scheelt in de reissom, dan kan dat zeker de moeite waard zijn en dan overleggen we dit met u. In zo’n geval bestaat een aanbetaling uit het bedrag van de tickets + 15% van het landarrangement. Ook op deze reizen geldt de dekking van het SGR/Calamiteitenfonds. Kan er niet uitgevoerd worden wegens corona, dan zal de airline altijd een passende oplossing bieden. Dat kan in de vorm van gratis opschuiven van de reis of kosteloos annuleren. (voorwaarden verschillen per airline) Bij annulering moet de terugbetaling vanuit de airline komen en dit duurt dan gemiddeld iets langer, tot ca. 2 maanden. Bij uw offerte aanvraag zullen onze reisspecialisten de opties altijd met u doornemen. Als klant bent u dus ook via deze route altijd verzekerd van een passende oplossing!

Coronaproof op reis:

Al onze reizen zijn op privébasis en zijn van A to Z verzorgd. Alle betrokken partijen staan te popelen om hun gasten te ontvangen en iedereen doet er alles aan om de reis zo geweldig en veilig mogelijk te maken. Van de airlines en luchthavens om naar uw bestemming te reizen, via de hotels met hun protocollen tot de gidsen en chauffeurs die dagelijks hun minibus schoonmaken en zorgen voor desinfecterende handgel. Het helpt ook mee dat de reizen privé zijn en het leven in Azië zich sowieso vooral in de openlucht afspeelt. Hierbij zorgen we voor kleinschalige accommodatie en is de route vaak buiten de gebaande paden. We houden de overheidsregels scherp in de gaten en mochten er tijdens de reis omstandigheden voordoen die van invloed zijn op uw reis, dan wordt u op de hoogte gebracht. Daarnaast zijn we samen met onze lokale partners zijn 24 uur per dag bereikbaar bij vragen.

Repatriëring

Mocht het nodig zijn, dan zorgen we ervoor dat u zo snel mogelijk weer naar huis vliegt. Als u een reis met vlucht bij ons heeft geboekt en het is niet meer mogelijk om veilig op uw bestemming te reizen, dan repatriëren we u zo spoedig mogelijk.

Kan ik veilig boeken?

Het korte antwoord: Ja, boeken is geheel veilig. Uw betaling wordt gedekt door het SGR en de reis gaat altijd alleen door wanneer dit veilig kan en wanneer de reis op normale wijze uitgevoerd kan worden.

Wat als de reis niet door kan gaan?

Het einde van de (corona)tunnel lijkt nu echt in zicht en we kunnen ons weer gaan verheugen op prachtige reizen. Mocht er toch een kink in de kabel komen en kan de reis niet doorgaan vanwege corona, dan nemen we contact met u op voor een passende oplossing. Dit zal vrijwel altijd de keuze zijn om de reis te mogen annuleren of de reis te mogen doorschuiven naar een latere datum. U bent dus nooit zo maar uw geld kwijt en u kunt met een gerust hart boeken.

Zou de reis niet door kunnen gaan vanwege een andere reden dan corona (bijvoorbeeld ziekte, sterfgeval in de familie), dan is dat een zaak voor uw annuleringsverzekering. Ook hier helpen we u natuurlijk graag bij de afhandeling.

Wanneer weet ik of mijn reis doorgaat?

Wij kijken bij de uitvoering van de reizen altijd 6 weken vooruit. Zou onverhoopt blijken dat uw reis niet door kan gaan, dan nemen we contact met u op om de mogelijkheden te bespreken. Over het algemeen heeft u dan de mogelijkheid om te annuleren of om de reis door te schuiven. Bij annuleren krijgt u de (aan)betaling zo snel mogelijk terug gestort.

Wat is het SGR/Calamiteitenfonds?

Original Asia is lid van zowel het SGR als het Calamiteitenfonds. Het SGR (Stichting Garantiefonds Reizen) dekt uw betaling in geval van faillissement van de reisorganisatie. Het Calamiteitenfonds zorgt voor reizigers wanneer er zich een calamiteit voor doet op de plaats van bestemming tijdens uw reis. Een geruststellende gedachte!

Wat betekenen de kleuren in het reisadvies?

Van oudsher geeft de overheid reisadviezen voor alle landen/gebieden ter wereld. Lange tijd stonden de meeste landen op geel, zowel binnen als buiten Europa. Een klein aantal landen was groen. Code Groen betekent geen aandachtspunten/vrij reizen. Code Geel betekent dat u er veilig op vakantie kan, maar dat er aandachtspunten zijn. Code Rood wordt gebruikt voor gevaarlijke gebieden en dat betekent ‘niet naar toe reizen’. Denk hierbij aan oorlogsgebieden als Syrië en Afghanistan. Code Oranje werd vóór de corona-pandemie bijna alleen tijdelijk gebruikt bij natuurrampen of terrorisme. Bijvoorbeeld voor delen van Sri Lanka en Thailand na de grote tsunami van 2005. Nu wordt code Oranje ook gebruikt in verband met corona. De reisadviezen zijn een richtlijn, een advies.

Mag ik reizen naar een gebied met code Oranje?

Ideaal is als het reisadvies op geel staat. Dan staat niets de reis in de weg. Code Oranje betekent dat het ministerie adviseert om niet naar een land te reizen als dit niet noodzakelijk is. Dit is een advies en geen gebod. Uiteindelijk mag iedereen zijn eigen afweging maken. Bij sommige bestemmingen zijn toeristen nog niet welkom en is dat de reden voor code Oranje. Maar er zijn ook landen waar toeristen wel welkom zijn. Als het mogelijk is om naar zo’n bestemming te reizen, als we de reis veilig kunnen uitvoeren én als u als reiziger zelf graag wilt gaan, dan kunnen we de reis uitvoeren. Kortom, ja: reizen bij code Oranje kan wanneer we de reis veilig kunnen uitvoeren, maar het is niet verplicht.

Wat is een pakketreis en waarom is dit van belang?

Een pakketreis is een reis die uit meerdere onderdelen bestaat. Bijvoorbeeld een vlucht en hotel of een rondreis met vlucht. Een reiziger met een pakketreis heeft veel meer rechten dan iemand die ‘zelf de reis regelt’. Boeken bij een Nederlandse reisorganisatie geeft u de zekerheid die nodig is in deze tijden. U bent dan verzekerd van een correcte afhandeling volgens de EU/ANVR voorwaarden en u heeft geen problemen met vliegmaatschappijen of hotels die eigen voorwaarden hanteren.

Ik heb mijn vlucht zelf geboekt. Is dat een probleem?

Nee, ook als u zelf de vlucht heeft geboekt, dan kunnen we de rondreis voor u verzorgen. Het is wel makkelijker als u bij ons de vlucht én rondreis samen heeft geboekt. Dan kunnen we namelijk helpen met omboeken, annuleren, etc.  van de tickets. Ook van eventuele schemawijzigingen worden we dan op de hoogte gehouden door de airline.

Hoe zit het met mijn reis- en annuleringsverzekering?

Het hebben van een goede reis- en annuleringsverzekering is altijd verstandig. De reisverzekering dekt zaken die op reis kunnen gebeuren, zoals medische kosten, diefstal, verlies van bagage, etc. De annuleringsverzekering dekt de kosten wanneer u de reis zou moeten annuleren. Denk hierbij aan een ziekte of ongeval, sterfgeval of ernstige ziekte in de naaste familie, etc.

Check voor uw reis vooral ook uw reisverzekering. Sommige verzekeraars dekken geen kosten in geval van code oranje. Dat hoeft geen probleem zijn, want uw medische kosten zijn altijd verzekerd via de basiszorgverzekering, ook als u vanwege corona medische kosten zou moeten maken.

Wij werken zelf samen met Allianz Global Assistance en kunnen de reis- en/of annuleringsverzekering voor u afsluiten. Allianz dekt bij code oranje vrijwel alle voorkomende risico’s. Ook het geval dat u vlak vóór vertrek positief op corona zou testen. Dat is een belangrijk punt omdat voor sommige bestemmingen een negatieve PCR test is vereist om toegelaten te worden.

Wat als het reisadvies verandert?

Als u op reis bent en het reisadvies verandert, dan kunt u in veel gevallen de reis gewoon afmaken. Zou het niet mogelijk zijn om de reis af te maken, bijvoorbeeld omdat een land de grenzen sluit, dan zorgen we voor uw repatriëring. Verandert het reisadvies vóór dat u bent vertrokken? Niets aan de hand; tot 6 weken voor vertrek kijken we aan hoe de situatie zich ontwikkeld. Vanaf 6 weken voor vertrek nemen we met u contact op wanneer de reis niet uitgevoerd kan worden en nemen we de diverse oplossingen met u door.