Contact

Uw droomreis ontwerpen we in overleg met u. Stel ons gerust al uw vragen!


085 760 47 00
reizen@originalasia.nl

Wij zijn telefonisch bereikbaar van ma-vrij van 09.00-17.00u.

Liever contact in de avonduren of het weekend?
Laat het ons weten en we maken dan graag een belafspraak.

Belafspraak inplannen

Veel gestelde vragen

Hoe werkt deze website?

Hoe werkt deze website?

Op onze website vindt u een groot aantal voorbeeldreizen, activiteiten en hotels. Deze zijn samengesteld op basis van onze jarenlange ervaring in Zuidoost-Azië. Het zijn dan ook de mooiste reizen voor ieder type reiziger, hotels met karakter en de leukste excursies en bezienswaardigheden. Door middel van de ♥-knop kunt u de reizen, hotels en/of activiteiten die u het meest aanspreken bewaren, en terugvinden in het onderdeel Favorieten. De favorieten helpen ons om je een voorstel op maat te kunnen doen.

Maar bovenal geldt: laat ons weten hoe uw droomreis eruit ziet!  Zoveel mensen, zoveel wensen. De voorbeeldreizen zijn zo samengesteld dat er voor iedere reiziger wel iets bij zit. Maar als onze ervaringen ons één ding hebben geleerd, dan is het wel dat geen reiziger hetzelfde is. Daarom geloven we in individuele maatwerkreizen: persoonlijk afgestemd op uw wensen.

Dus laat u inspireren door onze website, en bel (085 760 47 00) of mail (reizen@originalasia.nl) ons. We nemen graag de tijd om alle wensen en plannen door te nemen en de ideale reis samen te stellen. Van deze droomreis  krijgt u een verzorgde offerte per e-mail toegestuurd. Wilt u daarna nog iets wijzigen? Geen probleem, we horen het graag en passen de reis aan, net zolang tot deze 100% naar wens is.

 

Kardia Resort Gili Trawangan Hotel Original Asia Rondreis Bali Lombok Vakantie Indonesie

Hotels

Op de hotelpagina’s in de website vindt u een greep uit het hotelaanbod van de gekozen bestemming. Dit zijn hotels in allerlei klassen, van voordelig tot luxe en van  kleinschalige boutique hotels tot grote 5-sterren resorts. Het zijn hotels, resorts en lodges waar we uitstekende ervaringen mee hebben. Staat het hotel van uw keuze er niet bij of zoekt u een bepaald kamertype, laat het ons dan weten. We kunnen vrijwel ieder hotel en kamertype aanbieden en natuurlijk altijd tegen een scherpe prijs. Het niveau van het hotel en de beoordeling daarvan is gerelateerd aan het land van bestemming. Zo is een luxe hotel in West-Maleisië, op Bali en vooral op de Malediven vaak veel luxer dan een luxe hotel in jungle van Borneo of op het platteland van Cambodja. Twijfelt u of een hotel bij u past, informeer dan altijd naar de mogelijkheden.

Hoe zit het met in- en uitchecken?

In Azië geldt vrijwel altijd dat u vanaf 13.00 kunt inchecken en dat u op de laatste dag uiterlijk om 12.00 uitgecheckt dient te zijn. Komt u eerder aan op de plaats van de bestemming, dan zal het hotel u eerder op de kamer toelaten voor zover er plaats is. Hetzelfde geldt voor het uitchecken. Vertrekt u pas laat in de avond, dan is het vaak prettig de kamer nog even aan te houden. U kunt dit ter plaatse bij de receptie regelen. U bent dan wel afhankelijk of er nog plaats in het hotel en het hotel kan er eventueel kosten voor in rekening brengen. Wilt u een gegarandeerde early check-in of late check-out, dan dient u dit bij het boeken door te geven. De hotels brengen hiervoor kosten in rekening, maar u bent dan wel verzekerd van uw kamer.

Garuda Indonesia

Vliegtickets

Original Asia werkt samen met alle gerenommeerde luchtvaartmaatschappijen die naar onze bestemmingen vliegen. Ons ervaren team is daarom in staat u altijd de beste prijzen te bieden.

De wereld van airlines en vliegtickets is altijd in beweging. Er is veel concurrentie tussen de airlines die allemaal proberen om u de beste aanbieding te doen. Hierdoor wijzigen ticketprijzen veel. Wij hebben er voor gekozen u op onze website de voorbeeldreizen zonder tickets te tonen. We nemen de tickets wel standaard mee in uw offerte-aanvraag. Houdt er rekening mee dat bij vrijwel iedere bestemming de heen- en terugreis een nachtvlucht is. Dat betekent dat er twee dagen aan het programma worden toevoegen voor de vluchten. Bij iedere afzonderlijke reisaanvraag zoeken wij als eerste voor u de vlucht die op dat moment de beste combinatie van prijs, kwaliteit, reistijd biedt. Heeft u voorkeur voor een bepaalde vliegmaatschappij of heeft u aanvullende wensen? Laat het ons weten en we nemen dit meteen mee in uw reisvoorstel.

Home 1900x900 Istock Lombok Original Asia algemeen zuid strand mooi onderweg landschap beach Oost-Lombok

Hoe werkt het boeken?

Is uw reisvoorstel helemaal naar wens? Of heeft u een reis op de website gezien, die precies aan uw wensen voldoet? Dan kunt u ons bellen of e-mailen om de reis definitief in orde te maken. Om dit te doen, hebben we de eerste voornaam (voluit volgens paspoort), achternaam, geslacht en geboortedata van de deelnemers nodig. Van de hoofdboeker ook het adres, e-mail en telefoonnummer(s). Vervolgens wordt uw vlucht vastgezet en wordt de reis ingeboekt via onze partners in Azië.

Is de reis eenmaal rond, dan ontvangt u onze officiële bevestiging per e-mail. Zit er onverhoopt een hotel vol, dan overleggen we het alternatief eerst met u, vóórdat het geboekt wordt. Zo weet u altijd van te voren dat u in een hotel van uw keuze zult verblijven. Ook dat behoort tot de service van Original Asia!

Betaling

Voor de reizen van Original Asia gelden de reguliere betalingsvoorwaarden. Na ontvangst van de bevestiging voldoet u een aanbetaling van 15% van de reissom. Het restant kunt u tot 6 weken voor vertrek overmaken. Een uitzondering hierop kunnen aanvullende voorwaarden van luchtvaartmaatschappijen of hotels zijn. Steeds vaker dienen de ticket snel betaald te worden en een klein aantal exclusieve hotels stelt ook extra voorwaarden. Mocht dit van toepassing zijn op uw reis, dan hoort u dit uiteraard tijdig van ons.

Is mijn betaling veilig?

Original Asia is aangesloten bij de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR), ANVR en Calamiteitenfonds. De SGR garantie houdt in dat u als reiziger verzekerd bent uw vooruitbetaalde geld terug te krijgen in geval de wederpartij door financieel onvermogen de overeengekomen prestatie niet kan nakomen. Indien de overeenkomst ook vervoer omvat en de reiziger op dat moment al op de plaats van bestemming is, dan wordt zorg gedragen voor de terugreis. Kortom, u kunt vertrouwd reserveren. Voor meer informatie kijkt u op de SGR website.

Boeking wijzigen

Een wijziging of annulering dient altijd schriftelijk te gebeuren. Stuur ons een  e-mail en we kijken de mogelijkheden voor u na. Hierbij worden onze algemene voorwaarden gehanteerd. Daarnaast moeten we kijken naar de voorwaarden van de betreffende luchtvaartmaatschappij en/of hotels. Over het algemeen geldt dat hoe korter voor vertrek u annuleert of wijzigt, hoe hoger de kosten zijn. De kosten worden bij geldige reden gedekt door uw annuleringsverzekering. Bij ticketaanbiedingen is wijzigen en/of annuleren na betaling en uitgifte van het ticket vaak helemaal niet meer toegestaan.

Vliegen

Met welke airline wordt mijn reis gecombineerd?

De eerste stap bij het maken van een reisvoorstel is altijd het zoeken naar een gunstige vlucht op de gewenste data. Bij Original Asia bent u altijd verzekerd van een goede vlucht: zowel qua prijs, als qua service en reistijden. Original Asia werkt samen met alle gerenommeerde luchtvaartmaatschappijen die op onze bestemmingen vliegen. Heeft u speling in uw reisdata, laat het ons dan altijd weten. Soms kan een dagje eerder of later vertrekken ontzettend veel schelen in de kosten en dit kijken we natuurlijk graag voor u na.

Heeft u aanvullende wensen voor wat betreft de stoel(voorkeur), maaltijden en/of bagage? We horen het graag en bieden dan altijd een stukje extra service. Wilt u graag met één bepaalde airline vliegen, dan horen we het graag en dan nemen we deze mee in uw reisvoorstel.

 

Hoeveel bagage mag ik meenemen?

De regels voor bagage verschillen per luchtvaartmaatschappij. Normaliter staat het aantal kilo’s dat u mag inchecken op uw ticket. Een uitzondering hierop is de KLM, die met het one-piece-systeem werkt. Dit betekent dat iedere reiziger 1 stuks bagage mag inchecken. Ook is bij de KLM de bagage niet altijd standaard  inbegrepen. Kijk voor de actuele regels voor bagage en handbagage altijd op de website van de betreffende luchtvaartmaatschappij.

Gaat u duiken, golfen, surfen of neemt u een fiets mee? Let dan goed op welke luchtvaartmaatschappij u boekt. De regelgeving varieert enorm, maar er zijn nog altijd luchtvaartmaatschappijen die gratis extra bagage voor bovengenoemde sporten toestaan. Informeer naar de mogelijkheden en we kijken het graag voor u na.

 

Hoe laat moet ik op het vliegveld zijn?

Wij adviseren altijd 3 uur vóór vertrek aanwezig te zijn. Dan geeft wat speling voor het geval het verkeer tegen zit én u kunt als een van de eerste passagiers inchecken. De airline kan dan beter rekening houden met uw wensen en vragen, zoals bijvoorbeeld waar u wilt zitten in het toestel. Dit geldt voor zeker voor de drukkere tijden in het jaar, zoals de zomer- of kerstvakantie.

 

Hoe werkt een overstap?

Voor de meeste Aziatische bestemmingen zijn er naast rechtstreekse vluchten ook veel mogelijkheden met een overstap. Bij een normale overstap binnen hetzelfde ticket gaat de bagage automatisch door en gaat u niet door de paspoortcontrole. Het is dus enkel een kwestie van uitstappen, even kijken vanaf welke gate uw volgende vlucht vertrekt en dan weer instappen.

Home 1900x900 Sri Lanka Robert Original Asia algemeen onderweg locals lokale bevolking bus verkeer mooi kleurrijk

Vervoer tijdens uw reis

Iedere bestemming en soms zelf binnen bestemmingen zijn er eigen gewoontes en manieren van reizen. Op Bali, in Thailand, Maleisië en Vietnam bestaan de reizen over het algemeen uit losse transfers en excursies. Op Java, in Sri Lanka en op Sulawesi heeft men vrijwel altijd een eigen chauffeur en eventueel een gids voor de hele route. Dit staat altijd in de reisbescheiden aangegeven, maar om extra verduidelijking te geven:

  • Gaat het om een losse transfer dan is er enkel een chauffeur die u van A naar B brengt. Dit is zonder verdere stops.
  • Op een excursiedag op Bali, Sumatra of Lombok heeft u een gids en indien nodig ook een chauffeur. Dat is privé en men kan dan ook naast het programma nog extra stops maken.
  • Op Java heeft men een eigen chauffeur voor de hele route. Zo bepaalt u zelf het tempo en kunt u stoppen waar en wanneer u wilt. De chauffeurs spreken vaak wel wat Engels en soms ook Nederlands. Het is geen gids, maar het zijn zeer ervaren chauffeurs en ze zullen altijd per dag even doornemen wat u wilt zien en doen. Het is daarmee een erg flexibele en prettige manier van reizen. Op Java krijgt men bij de grote bezienswaardigheden zoals o.a. de Borobudur tempel, het Kraton, de Prambanantempels, altijd een lokale gids. Ook als men een meereizende gids heeft, dan zou die gids u moeten overdragen aan de lokale gids. Daarmee is een meereizende gids wat overbodig.
  • In Sri Lanka werkt dit vrijwel hetzelfde, maar hier is de gids en chauffeur dezelfde persoon en deze spreken altijd goed Engels.
  • Op Sulawesi en Flores heeft men een chauffeur en gids die de reis begeleiden want hier zijn er geen lokale gidsen bij bezienswaardigheden. Net als op Java zullen de gidsen hier altijd per dag even doornemen wat het programma wordt.

Ophaaltijden

Bij losse transfers en excursies zijn er vaste vertrektijden. Deze ontvangt u bij aankomst op de betreffende bestemming. Dus bij aankomst in Bangkok, Hanoi en Kuala Lumpur. Bij een Java-Bali rondreis ontvangt u de ophaaltijden voor Bali bij aankomst op Bali. Heeft u een chauffeur en/of gids voor langere tijd, dan spreekt u gewoon dagelijks met de chauffeur af hoe laat u de volgende dag wilt beginnen. Vaak wisselt men dan met de chauffeur even de whats-app gegevens uit.

Bagage

De vraag die regelmatig voorbij komt is of er met koffers of rugzakken gereisd moet worden. Dit mag u zelf kiezen. Bij het inplannen van het vervoer wordt er rekening mee gehouden dat iedere passagier een koffer en handbagage bij zich heeft. Er is altijd ruimte genoeg. De chauffeur en hotelpersoneel zorgen overal voor de bagage, dus u hoeft ook nergens lang met koffers te sjouwen.

Als er problemen zijn

Ook wanneer u eenmaal op reis bent staan we voor u klaar. Via telefoon, e-mail en de kantoren en noodnummers van onze partners in Azië bent u altijd verzekerd van service, advies en hulp bij noodgevallen. Dit kan van alles zijn: van een eenvoudige kamerwijziging of het bijboeken van een excursie tot een probleem of klacht of een ziekenhuisopname wanneer u ziek zou worden. Zou u eerder naar huis moeten vanwege een noodgeval, dan staat het kantoor ter plaatse klaar om u te begeleiden bij het omboeken van de vlucht. Maar ook voor leukere zaken als een restauranttip of het bijboeken van een excursie kunt u natuurlijk bij hen aankloppen.

 

Heb ik een verzekering nodig?

Bij verre reizen is het verstandig goed verzekerd op reis te gaan. Met een reisverzekering bent u gedekt tegen onder meer schade of diefstal van uw bagage en de kosten die u moet maken als u wegens een noodgeval eerder naar huis zou moeten. Heeft u al een doorlopende reisverzekering, controleer dan of deze werelddekking biedt. Zo niet, dan kunt u de verzekering aan laten passen. Vergeet ook niet het noodnummer van uw verzekering mee te nemen op reis.

Een tweede verzekering die van belang is, is de annuleringsverzekering. Deze dekt de kosten die u moet maken wanneer u uw reis al vóór vertrek of tijdens reis zou moeten annuleren. De redenen die gedekt worden betreffen onder andere ziekte of sterfgeval in eerste- en tweedegraads familie, verhuizing en ontslag. Bij de meer uitgebreide verzekeringen wordt ook bij annuleren tijdens de reis de hele reissom vergoed.

 

Wat doe ik als ik een probleem of klacht heb?

Original Asia biedt complete reizen aan die tot in de puntjes zijn verzorgd. Ondanks alle zorgvuldigheid zit een ongeluk in een klein hoekje en kan het gebeuren dat iets niet naar wens verloopt. In zo’n geval streven wij er naar het probleem direct, ter plaatse op te lossen, zodat u optimaal van uw vakantie kunt genieten. Problemen of klachten dient u daarom altijd direct en ter plaatse te melden bij de uitvoerende partner. De contactgegevens hiervan vindt u altijd terug in uw reisbescheiden. Gaat het om een issue bij een hotel, dan is de receptie het eerste aanspreekpunt. We moeten dan namelijk het hotel ook de mogelijkheid geven om het ongemak te verhelpen. Problemen of klachten die achteraf worden aangekaart, maar niet ter plaatse zijn gemeld, kunnen niet in behandeling worden genomen.

Reisvoorbereidingen

Hoe zit het met het visum?

De visumvoorschriften staan altijd op uw factuur vermeld. Kort samengevat geldt dat het visum voor Indonesië ter plaatse verkrijgbaar is bij aankomst. Het kan ook als e-visa vooraf worden aangevraagd. Voor Thailand, de Malediven, Singapore en Maleisië krijgt u bij aankomst een stempel in het paspoort waarmee u 30 dagen kunt verblijven. Voor Cambodja kunt u het visum zowel bij aankomst als vooraf online aanschaffen. Het visum voor zowel Vietnam als Sri Lanka dient u altijd vooraf aanvragen via de website van de Vietnamese en Srilankaanse overheid.

 

Hoe lang moet mijn paspoort geldig zijn?

Voor al onze bestemmingen geldt dat uw paspoort nog minimaal 6 maanden geldig moet zijn op moment van reizen.

 

Hoe zit het met inentingen?

Hiervoor raden wij altijd aan om voor een persoonlijk advies langs te gaan bij de huisarts, GGD of Travel Clinic. Voor onze bestemmingen zijn er geen vaccinaties verplicht, maar vaak raadt men er wel een aantal aan zoals o.a. tegen DTP en hepatitis. Ook voor advies met betrekking tot malaria kunt u bij een travelclinic terecht.

 

Is er een klamboe aanwezig?

Over het algemeen is een klamboe niet nodig. De meeste hotels hebben airco of liggen wat hoger (en dus koeler) en dan blijven de muggen weg. Stelt u toch prijs op een klamboe, dan kunt u die het beste zelf meenemen, want dit is niet standaard aanwezig. We adviseren voor alle bestemmingen om een goed antimuggenmiddel met DEET (min. 30-50%) mee te nemen. Vanaf de schemering, wanneer de muggen actief worden, is het aan te raden om lichte kleding met lange mouwen & pijpen te dragen.

 

Kan ik beter een rugzak of koffer meenemen op reis?

Beide is mogelijk en toegestaan. Een rugzak is wat handzamer maar een (harde) koffer heeft weer als voordeel dat deze op slot kan. De chauffeurs en hotelpersoneel zullen voor uw bagage zorgen. Bij trein- of bootreizen kan het zijn dat u een stukje met de bagage moet lopen.

Geld & fooien

Wat voor geld neem ik mee op reis?

Voor vrijwel alle bestemmingen geldt dat u bij aankomst op het vliegveld makkelijk lokaal geld kunt pinnen bij de ATM (pinautomaat). Van belang hierbij is dat uw bankpasje geschikt is voor Azië. Dit kunt u normaliter bij uw internetbankieren instellen. Bij de meeste hotels worden ook credit cards geaccepteerd. Iets van euro’s meenemen is makkelijk zodat u in geval van nood wat geld achter de hand heeft. Van te voren lokaal geld in Nederland regelen is niet persé nodig. Voor Cambodja is het vaak wel noodzakelijk om dollars mee te nemen om het visum te betalen.

 

Wat is een gebruikelijke fooi?
Anders dan in Europa is er in Azië een echte fooiencultuur, met name waar het de chauffeurs en gidsen betreft. Reist u door Sri Lanka, Java of Sulawesi, dan heeft u vrijwel altijd een eigen chauffeur-gids voor de hele route. Een richtlijn is dan 5-8 euro per dag per gezelschap. Uiteraard is dit flexibel en afhankelijk van hoe tevreden u bent over de geboden service. Voor gidsen die een dag met u op pad zijn, bijvoorbeeld tijdens uw reis op Bali of door Vietnam geldt eenzelfde richtlijn.

Uw ervaring telt.